De spoorlijn / geschiedenis van de OLDO (1909)

Er kwamen rond deze tijd scholen, kerken, een molen en winkels. In 1910 kreeg Lemelerveld een aansluiting op de spoorlijn Deventer-Ommen van de Overijsselsche Lokaalspoorweg Maatschappij Deventer-Ommen (OLDO) met een stationsgebouw, waardoor de bereikbaarheid van het dorp vergroot werd. Lemelerveld groeide gestaag en de beetwortelfabriek speelde hierin een centrale rol. Maar het ging niet goed met de fabriek en in 1917 werd hij gesloten. Er ontwikkelde zich kleinschalige industrie, maar mede door de voortdurende ontginningen verschoof de werkgelegenheid hoe langer hoe meer naar de landbouw en veeteelt. OLDO, de spoorwegmaatschappij, kwam in financiële problemen en in 1935 werd de spoorlijn opgeheven. Op het tracé van de spoorbaan werd in 1954 de huidige weg van Ommen naar Raalte aangelegd. Jammer genoeg ging in 1989 het oudste huis uit 1854 door brand verloren. Van 1813 tot 1997 viel Lemelerveld onder vier gemeenten: Ommen, Heino, Dalfsen en Raalte. Door een gemeentelijke herindeling kwam het dorp in 1997 binnen de grenzen van één gemeente, de gemeente Dalfsen.

Hans en Henk Heerink hebben de volgende artikelen over de Oldo gemaakt:
Hierbij de linkjes:

Geschiedenis van de OLDO deel 1 – Een spoorlijn naar de Lemelerberg
Geschiedenis van de OLDO deel 2 – De spoorlijn Deventer-Ommen en de onteigening

Deel dit:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertenties

Sukerbiet op Social Media

Andere berichten