Inwoners van de gemeente Dalfsen zijn overwegend tevreden over de ondersteuning die zij in 2024 ontvingen via de Wmo en de Jeugdwet. De resultaten laten een positief beeld zien, met op meerdere onderdelen verbeteringen ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek Jeugd en Wmo door onderzoeksbureau Triqs, in opdracht van de gemeente Dalfsen.
Wmo: meer tevredenheid over snelheid en aanpak
Uit het onderzoek blijkt dat 82% van de Wmo-cliënten weet waar zij terecht kunnen voor hulp. 70% geeft aan snel geholpen te zijn, een lichte stijging ten opzichte van 2023. Ook voelt 88% zich serieus genomen door de medewerkers van de gemeente. De tevredenheid over het gezamenlijk zoeken naar oplossingen (79%) en het respecteren van privacy (81%) is hoog. 84% van de deelnemers is tevreden met de geboden oplossing. De ondersteuning heeft volgens 87% geleid tot meer zelfredzaamheid en 85% ervaart een betere kwaliteit van leven.
Jeugdhulp: stijgende waardering en merkbare effecten
Ook ouders van kinderen die jeugdhulp ontvingen zijn positief. 78% geeft aan dat hun kind de juiste hulp kreeg, en 76% was snel geholpen. De waardering voor het contact met de gemeente is gestegen naar een 8,2 (was 7,6). Ouders voelen zich serieus genomen en ervaren dat er zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens (96%). De hulp heeft volgens ouders geleid tot merkbare verbeteringen: 91% ziet dat het beter gaat met hun kind, 87% ervaart een betere thuissituatie en 80% ziet vooruitgang op school, werk of dagbesteding.
Wethouder Jan Uitslag: “We zijn blij met het vertrouwen dat inwoners ons geven. Deze resultaten laten zien dat onze inzet werkt, maar we blijven kritisch kijken naar waar het beter kan. Vooral het verkorten van wachttijden en het verbeteren van de informatievoorziening blijven belangrijke speerpunten.”
Aandachtspunten en vervolgstappen
Hoewel de resultaten positief zijn, blijft het verbeteren van werkprocessen en het verkorten van wachttijden een belangrijk aandachtspunt. Ook wordt er gewerkt aan een nieuwe gemeentelijke website die inwoners beter moet informeren en ondersteunen. Daarnaast wordt de vraagstelling over de onafhankelijke cliëntondersteuner verduidelijkt, omdat blijkt dat niet iedereen weet dat deze ondersteuning beschikbaar is. De gemeente bespreekt de uitkomsten ook intern met beleidsadviseurs en teamleiders en deelt de resultaten met de participatieraad.