De N348, we zijn de weg kwijt, update nu met video!

Vol enthousiasme is de BAM begonnen aan de 348, maar nadat sinds oktober de stoplichten werken hebben we het idee, dat ze in een winterslaap gesust zijn. Steeds meer Lemelervelders beginnen zich af te vragen, wat de oorzaak is van deze radiostilte en stagnatie. Onder hen ook Gerard Harmsen, die zaterdagmorgen aanschoof bij mij aan de keukentafel om alle knelpunten maar eens op te sommen. En dat was een hele waslijst.

Worden we weer voor het lapje gehouden, zijn er fouten gemaakt, is er weer geld te weinig of waarom moet het zolang duren. Misschien ten overvloede,  onderstaande opsomming voor de verantwoordelijke partijen( de provincie Overijssel, de gemeente Dalfsen en de aannemer BAM. Op dinsdag 12 februari is er een infoavond van college van B&W van de gemeente Dalfsen in samenwerking met plaatselijk belang in zaal Reimink. Het zou eens een lange vergadering kunnen worden:

  • De N348 heeft een mooi nieuw wegdek gekregen met geluidsarme toplaag. Prima, maar het zingen van de banden is wel groter geworden en als de auto’s met de banden de gebobbelde strepen raken, schrik je je als toevallige passant een hoedje.
  • Aansluiting op- en afritten veel te scherpe bochten en te smal wegdek. In de bochten laten de sporen in de berm  zien, dat de breedte van de weg totaal ontoereikend is.
  • Komend uit de Kerkstraat/Kanaaldijk staat bij ten Broeke een ANWB-bord met rechtsaf richting Raalte/Deventer. De eerste Lemelervelder moet zich nog melden, die dit doet.
  • De verlichte logo’s van Lemelerveld en ’t Febriek  met de sukerbiet zijn een prachtig idee maar wel erg jammer, dat de verlichting het maar even gedaan heeft. Eerst werd er nog stroom afgetapt bij de aanwonenden(!!) maar ook dat was tijdelijk.  Vergeten stroompunten aan te leggen of is het licht te fel?? Het lijkt een beetje op een fiets als verjaardagskadootje voor een kind…… maar dan zonder ketting.
  • Het vervallen van de bestaande oprit blijkt voor veel automobilisten niet geheel te werken. Meerdere malen per dag nemen auto’s en zelfs busjes van gerenommeerde bedrijven uit ons dorp  de drempel  bij het tankstation en gaan dan alsnog daar de N348 op richting Raalte of zelfs richting Ommen.  Jammer dat de oude oprit vervallen is, maar ik heb begrepen, dat een dorp niet meer dan twee op/afritten mag hebben.
  • De Handelsweg is aangesloten op de afslag Zuid, maar daar is het ook bij gebleven. In het donker rijdend naar of vanaf  de stoplichten is levensgevaarlijk. Zeker bij slecht zicht. Er staat geen streep op de weg,  geen enkele verlichting, maar wel een diepe sloot
  • De Parallelweg is nu de toegangsweg geworden voor Lemelerveld Zuid, maar is daar totaal ongeschikt voor. De gemiddelde snelheid ligt eerder bij 80 dan 50, de weg is te smal voor het mogen aanbrengen van een middenstreep, het asfalt is zwaar beschadigd en een extra handicap voor de fietsers, die toch al ogen voor en achter moeten hebben om veilig de Achterkampsweg te halen.  In de bocht bij de aansluiting ontstaan hilarische taferelen als twee personenauto’s elkaar moeten passeren, laat staan als er een zwaarder voertuig langs moet. De straatverlichting, waarvoor al wel opdracht voor gegeven is, moet met spoed aangebracht worden. Als voetganger is het levensgevaarlijk om in het donker je een weg te banen door het gras, want een fatsoenlijk voetpad is er niet en dat terwijl dit gewoon bebouwde kom is. Bovendien rijden de auto’s je de veters uit de schoenen en moet je regelmatig opzij springen om niet platgereden te worden.
  • De buslijn is ook tijdelijk afgesloten en gaat nu op een andere manier naar oprit Zuid. Geen idee wat de definitieve lijn wordt.
  • De tunnels: één groot vraagteken, waarom deze niet vorderen. Eerst was het onteigening maar er gaan geruchten, dat er nog gesteggeld wordt over de constructie; de geslagen damwanden zouden te kort zijn!!. De oversteek bij de Twentseweg lijkt nu meer op een onbewaakte spoorwegovergang met al die rood-witte paaltjes en totaal onoverzichtelijk.
  • En dan hebben we nog het meest fantastische fenomeen: de luchtbrug bij de Lantaarn. In allerijl is er een noodbrug opgetrommeld als tijdelijke oplossing voor een niet bestaande gevaarlijke situatie. Maar goed een gegeven paard mag je niet in de bek kijken. De nieuwe brug wordt “geschonken” door de BAM al zal hij wel de geschiedenisboeken in gaan als de minst gebruikte brug van de natie. Als onderwerp in het programma Kanniewaarzijn zou hij wel eens de landelijke publiciteit kunnen halen. Dit geld zou zo goed gebruikt kunnen worden om wat andere bovengenoemde punten te verbeteren.

Natuurlijk is er ook wat positiefs te melden. Het wegennet voor de  vleermuizen is door al die groene borden perfect en zonder ongelukken geslaagd. We hopen, dat we dat over een jaar hetzelfde kunnen melden over de kwetsbare groep weggebruikers, met name fietsers en voetgangers, als alles klaar is.

Tekst en foto’s  Willem van Trui  i.s.m. Gerard Harmsen

video ingezonden door Moniek Diepman

 

11 reacties

  • Wat ook erg gevaarlijk is, en met name voor fietsers is dat de N348 en Achterkampweg nabij de verkeerslichten heel dicht langs elkaar lopen. Zonder beschermende vangrail er tussen

  • Is er aan gedacht dat de hulpdiensten vanuit Raalte een langere aanrijtijd hebben? Ze rijden nu door de Nijverheidsstraat richting de Weerdhuisweg end. Ook bij afslag Noord is de voorrangssituatie onduidelijk. Vooral bij laagstaande zon in de avond. Je ziet het verkeer vanuit Lemelerveld totaal niet. Bij afslag Zuid is dit wel beter.

  • Ook de bermen aan de Vilstersestraat zijn gevaarlijk. Vooral als je een grote vrachtwagen als tegenligger hebt. Diepe gaten! Het kan je zo een band kosten!

  • Als aanwonende van de Parallelweg voel ik mij niet serieus genomen door de gemeente. Ze doen allerlei beloftes maar vervolgens gebeurd er helemaal niks. Ik vrees letterlijk voor de veiligheid van mijn gezin! Dagelijks wordt in ieder geval 1 van ons bijna van de sokken gereden. En dan wel met een snelheid die ver boven de toegestane 50 km per uur ligt. En ook die 50 is nog veel te hard gezien de huidige situatie daar! Gemeente….kom je beloftes eens na!!!! En dan niet pas over een paar maanden, maar NU!

  • En wat te denken van de Schoolstraat, verboden voor vrachtwagens (alleen tussen 6.00 en 11.00 uur voor bestemmingsverkeer), maar volgens ons kennen de navigatiesystemen de route over het industrieterrein niet, want we hebben de hele dag af en aan vrachtwagens in de straat. Die moeten dan midden op de weg rijden, omdat ze anders in de bomen blijven hangen, waardoor de personenauto’s vliegensvlug her en der de opritten op moeten om uit te wijken.
    Trouwens voor alle andere gebruikers van de Schoolstraat: Het is een 30 km zone!!!!

  • Ook aan de Noordzijde heerst ontevredenheid.
    Aldaar ook gevaarlijke taferelen en toename van geluidshinder. Regelmatig is er filevorming op de Vilstersedijk, zie ook het filmpje onder het bericht en te zien via deze link https://youtu.be/KQxGfy7jJWk omdat tegemoet komend vrachtverkeer elkaar niet kan passeren. Vrachtverkeer wat bij noord al van de weg afgaat en vervolgens door het dorp richting industrieterrein in zuid kachelt. Daarnaast hebben vele bomen het veld moeten ruimen aan de noordzijde. Deze hadden een geluidswerende functie en het voortrazende verkeer werd door de bomen, aan het zicht onttrokken. Dat is nu wel anders; een kale open vlakte met geluidsdicht asfalt, maar met toenemend (vracht)verkeer met brullende motoren. De open dopmarkering; de witte markering aan de rand van de weg, blijkt vooral een heel eigen open geluid te produceren, wat alles behalve wenselijk is.

  • Wanneer je vanaf de Parallelweg richting afslag Zuid rijdt: vanaf de plek waar de bomen beginnen (net na Vekoma) is de eerste boom in het donker nauwelijks zichtbaar. Al helemaal met regenachtig weer. De bo(o)m (en) staat erg kort op het wegdek. En aangezien de weg daar (optisch?) erg smal is, zou het mij niet verbazen wanneer er eens een auto tegen de betreffende geparkeerd wordt met alle gevolgen vandien. Verlichting of grote reflectoren op of rond de boom zou mijns inziens al een heel verschil kunnen maken.

  • Komend vanaf de afslag Noord over de Vilstersedijk valt de kruising met de Kanaaldijk/Kerstraat in het donker slecht op. Hier staan geen verkeersborden. Bij de fiesters/voetgangers oversteek (bij Ten Broeke) staan deze wel. Hierdoor lijkt het alsof daar de kruising is.
    Het uitzicht op deze kruising is wel goed verbeterd.

  • Wanneer ik met mijn kinderen via de Vilstersedijk naar school fiets dan laat ik ze thv de nieuwe kruizing bij tegemoetkomende vrachtwagens in de berm stopppen. Levensgevaarlijk smal is de weg daar nu.

  • Hier aan de Noordzijde is het ook geen pretje. De op- en afritten zijn levensgevaarlijk. Want wie heeft er bij de afrit nou voorrang als je zelf vanaf de Vilstersedijk richting Vilsteren rijdt? Het verkeer komende vanaf afslag Noord, of het verkeer op de Vilstersedijk??? Het is notabene ook nog een érg korte afslag, je zit zo op de Vilstersedijk. En dan kom je in de ‘lus’ terecht. Levensgevaarlijk die scherpe bochten. De weg is daar veel te smal en je kijkt altijd in een dode hoek als je in de auto rijdt. Het is zo oppassen daar! Twee weken geleden in de sneeuw, gleden de auto’s bijna naar elkaar toe. Er is geen ruimte daar. Daarnaast is de geluidshinder érg toegenomen. Zonde dat al die bomen gekapt zijn, deze dempten juist het geluid? Komen er nog nieuwe bomen of een geluidswand? De Vilstersedijk is ontzettend druk geworden. Er werd al gesproken over filevorming, nou dit is inderdaad waar. Eeuwig zonde ook dat de bestaande op- en afrit aan de Zuidkant is verdwenen. Mijn inziens was de doorstroming in het dorp véél beter!

Geef een reactie