Gert1

Een topprestatie van een Lemelervelder!

Het zal zo’n jaar of vijfendertig geleden zijn dat een vader met zijn jongens en een koelbox vol broodjes, koeken en fris in de auto stapte. Bij de Esso de N348 op draaide richting het noorden. Op weg naar de kathedraal van de motorsport. Dit waren de jaren dat Kenny Roberts, Anton Mang, Streuer/Schnieders en Hans Spaan floreerden op de TT van Assen. Het is erg waarschijnlijk dat hier de jongste van het stel besmet is geraakt met het virus.

Jaren later, toen de agenda van Andre Hoes knettervol zat met geven van motorrijlessen. Meer dan de helft van de Lemelerveldse jeugd had of wilde graag een motorrijbewijs. Was het Paul Lugtenberg, die zijn motorrijkunsten ging meten op het circuit van Assen.  Daar werd de jongste telg van de Lemelerveldse familie opnieuw ernstig besmet met het racevirus. Zo ernstig, dat hij zelf het heilige asfalt van Assen zou en moest gaan berijden.

Menig motorliefhebber uit Lemelerveld weet dat dit verhaal gaat over……. Gert Linthorst.

Op 6 mei 2017 heeft Gert zijn allereerste wedstijd gewonnen op het circuit van Assen. Een geweldige prestatie welke zeker niet ongemerkt voorbij mag gaan. Daarom kreeg ik van de redactie van de Sukerbiet de vraag: wil jij  eens bij Gert op de koffie gaan, om hem een paar vragen te stellen? Tuurlijk wil ik dat! Dussss!

Wie is Gert Linthorst?

Ik ben Gert Linthorst, 46 jaar, Lemelervelder, samen met vriendin Marjolein  hebben we  een  zoon Sepp (4jr). Ik werk bij Grondverzet Veltmaat als kraanmachinist. Mijn hobby’s zijn voetbal en motorrace.

Wat vindt jij zo mooi aan het motorracen?

De snelheid,  proberen de bochten zo in te sturen dat je maximaal gebruik maakt van de baan, hierdoor met een zo hoog mogelijke snelheid de bocht uitkomt. Dan weer zo hard en zo laat mogelijk remmen. En met volle snelheid over het rechte stuk rijden. Dit vind ik  machtig mooi!!

Hoe is jou race carrière verlopen?

Ik ben begonnen met mijn straatmotor in de KNMV cup, destijds een opstapklasse voor het Open Nederlandse Kampioenschap.

Snel kreeg ik de smaak te pakken en kocht mijn eerste racemotor. Dit was een Honda CBR 600, die heb ik over genomen van raceteam Saveco. Hiermee heb ik mijn eerste ONK-seizoen mee gereden, gesteund door en grote groep vrienden en motorliefhebbers.

Het tweede jaar ben ik gaan racen voor het Koerhuis Racing Team. Op een Kawasaki ZXR 600. Deze twee jaren heb ik een volledig ONK kampioenschap gereden. Op circuits in Nederland, Duitsland en België  en een thuiswedstijd op de Luttenbergring.

Hoewel de prestaties verbeterden, werd ik aan het eind van het seizoen door het Koerhuis Racing Team als rijder vervangen. Ik vond dit erg jammer, omdat ik voor mijn gevoel niet de kans heb gekregen om mij te ontwikkelen.

Het jaar erop heb ik nog een jaar in de KNMV-cup gereden, maar aan het eind van dat seizoen mijn helm in de wilgen gehangen.

Drie jaar geleden heb ik mijn racelaarzen weer uit het vet gehaald en ben ik  voor de fun gaan racen. Dit ging zo mooi, dat ik vorig seizoen ben gestart in de CRT Open Wegrace Cup. Een raceklasse waar je ingedeeld wordt aan de hand van je snelst gereden rondetijd op het circuit van Assen. Het mooie van deze klasse is dat je met een wat oudere motor, toch competitief kunt zijn.

Ik heb vorig jaar niet alle wedstrijden gereden, maar ben in het eindklassement als vierde geëindigd met een derde plaats als beste race resultaat.

Hoe gaat het dit seizoen?

De wedstrijd op 15 April, was voor mij een goede start van het nieuwe seizoen.

Op vrijdag  heb ik deelgenomen aan de vrije training om weer feeling te krijgen met de motor en met het circuit.

Met de twee kwalificatietrainingen (waarmee je de beste startplek kunt verdienen) heb ik een tweede startplek gehaald voor de wedstrijd.

De wedstrijd verliep probleemloos, ik ging als tweede rijder over de finishlijn. Met een snelste rondetijd van:  1min 49.542 sec,  dit is goed voor een gemiddelde snelheid  van 147,48 km/u !!

Dan de wedstrijd van 6 mei.

De vrije training op vrijdag heb ik laten schieten. Dit om de kosten te drukken en een snipperdag te sparen.

Zaterdag was het ‘s morgens best fris. De eerste kwalificatietraining verliep prima. Ik heb in mijn zesde ronde de snelste tijd gereden van deze training (1 min 49.370 sec, gem 149.93km/u).

De tweede training begon iets minder goed, bij het oprijden van de baan aan het eind van het rechte stuk gleed ik onderuit. Vermoedelijk doordat de banden nog te koud waren en daardoor te weinig grip hadden. De motor tolde door de lucht en kwam tot stilstand in de grindbak.

Ik had niets, maar de motor??

Samen met de Marshals hebben we de motor rechtop gezet en de meest kwetsbare/belangrijke onderdelen gecontroleerd. De enige schade die ik kon ontdekken was schuifschade op het kuipwerk. Gelukkig startte de motor nog. Daarom kon ik deze kwalificatietraining vervolgen. Het ging naar omstandigheden niet slecht, maar uiteindelijk was mijn eerste kwalificatietrainingstijd goed voor een tweede startplek.

Als voorbereiding op de wedstrijd, hebben de monteurs alles nog eens goed gecontroleerd en Patrick heeft nog wat aanpassingen gedaan aan de vering en bandenspanning.

Bij de start had ik veel moeite om het voorwiel aan de grond te houden, maar het lukte mij om als eerste de bocht in te gaan. Ik kon mijn voorsprong uitbouwen. De motor stuurde echt goed.  Ik kon mijn eigen race rijden en ben niet meer ingehaald. Hierdoor kon ik na 9 ronden als allereerste coureur over de finishstreep gaan.

Eindelijk is al dat harde werken/trainen beloond. Al mijn race-rondetijden waren sneller dan de kwalificatietijd!

Als beloning mocht ik op de hoogste trede van het podium staan, tijdens de huldiging werd ik toegejuicht door mijn grootste supporters Sepp, Marjolein en al mijn andere (motor)vrienden.

Wie helpen jou in de voorbereiding en tijdens de wedstrijden?

Ik heb het  geluk dat ik fijne mensen om mij heen heb die me helpen. Hier maak ik ook dankbaar gebruik van. Veel van hen hebben hun sporen verdient in de motorsport. Ik wil hierbij gebruik maken van de gelegenheid, om deze toppers extra te bedanken. Dit zijn: Marjolein, Peter Woolderink, Patrick Jansen,  Jan Bendijk, Ronnie Kleinlugtenbeld, Clemens Boerkamp, Paul Lugtenberg, Bert Dorgelo en niet te vergeten Sepp en zijn persoonlijke begeleidster op het circuit, Naomi Dorgelo. Mark van der Vegt, collega coureur waar ik mijn pit box mee deel.  Natuurlijk mijn sponsors: T en F reclame, Tekenburo Hoogenboom, Cafe ’t Hoekje en  Elektrocentrum Lemelerveld. Zonder jullie steun had ik dit niet kunnen bereiken, bedankt.

Wil jij verder nog wat kwijt?

3 juni is de volgende wedstrijd voor mij op het circuit van Assen, iedereen is welkom. Ook raad ik elke motorrijder aan om ooit eens een circuit-trainingsdag te gaan beleven. Het is niet alleen leuk om hard te kunnen rijden zonder tegenliggers, flitspalen en erg langzaam verkeer. Het is ook leerzaam voor de bochten techniek en je kunt daar ook goed en hard leren remmen (dat kan altijd een keer handig zijn)! (info: https://crtholland.nl) Gewoon doen!

Gert Linthorst, een relaxte vent die op het circuit met zijn 46 jaar, nog  menig  “jonkie” het achterwiel laat zien. Zijn sportieve prestaties zijn te volgen op zijn Facebook pagina. Mocht iemand Gert en de motorsport een warm hart toedragen, de kuip van Gert is grotendeels nog maagdelijk wit.

Dan heb ik nog een advies voor liefhebbers van motorsport.  De TT en Superbike zijn mooie racewedstrijden om naar te kijken. Maar wil je de echte motorsport beleven, met de geur van racebrandstof en verbrand rubber, de snelheid zien, voelen en proeven, een kijkje achter de schermen, echt een geweldige ervaring voor jong en oud (voor weinig geld).

3 Juni is de eerste mogelijkheid, om Gert op het circuit van Assen in actie te zien. U bent van harte welkom.

Tot slot: een link met onboard-beelden van de winnende race van Gert https://youtu.be/duwrNYmB2N4 (Gert is de coureur in het rood/wit, die na de start alleen het achterwiel aan de grond aan de grond heeft).

Tekst: Richard Huijsmans

eerste 4 Foto’s:Laurens van Urk

Foto 5: Zoë Linthorst

Foto 6: Hermen ten Kleij

Gert1gert6Gert3Gert2gert4gert5

 

Een reactie op “Een topprestatie van een Lemelervelder!

Geef een reactie